Co je posilovač řízení a jak funguje?
Moderní automobily jsou plné chytrých technologií, které usnadňují a zpříjemňují řízení. Mezi ně bezpochyby patří i posilovač řízení, který řidiči značně snižuje sílu potřebnou k otáčení volantem. V tomto článku se podrobněji podíváme na princip jeho fungování a jeho typy.
Historie posilovače řízení
První funkční posilovač řízení byl patentován už v roce 1870. V praxi se ale začal prosazovat až o mnoho desetiletí později, a to nejprve u nákladních automobilů a autobusů. U osobních aut se stal běžnou výbavou až v 60. letech 20. století.
Základní princip fungování
Posilovač řízení je zařízení, které snižuje sílu potřebnou k otáčení volantem. Funguje na hydraulickém nebo elektromechanickém principu.
Hydraulický posilovač řízení:
- Základem je hydraulické čerpadlo poháněné motorem.
- Čerpadlo tlačí hydraulickou kapalinu do rozdělovače.
- Rozdělovač směruje kapalinu do hydraulického válce v závislosti na natočení volantu.
- Tlak kapaliny ve válci posouvá píst, který je spojen s řídicí tyčí.
- Řídicí tyč otáčí koly.
Elektromechanický posilovač řízení:
- Místo hydraulického systému využívá elektromotor.
- Elektromotor je spojen s řídicí tyčí a reaguje na sílu, kterou řidič vyvíjí na volant.
- Motor dle potřeby asistuje při otáčení koly.
Výhody posilovače řízení
- Usnadňuje řízení, zejména při parkování a manévrování v nízkých rychlostech.
- Zvyšuje komfort jízdy, snižuje únavu řidiče.
- Zlepšuje ovladatelnost vozidla, umožňuje preciznější řízení.
- Zvyšuje bezpečnost jízdy, řidič má v kritických situacích k dispozici větší sílu k natočení volantu.
Nevýhody posilovače řízení
- Hydraulické systémy mohou být náchylné k únikům kapaliny.
- Elektromechanické systémy jsou složitější a dražší.
- U obou typů může dojít k poruchám elektroniky.
Posilovač řízení je důležitou součástí moderních automobilů, která značně zvyšuje komfort, bezpečnost a ovladatelnost jízdy. V dnešní době se používají především elektromechanické posilovače řízení, které jsou modernější a efektivnější než hydraulické systémy.